FANDOM

Voldemort besegras av pojken som överlevde var händelsen då Harry Potter överlevde Voldemorts dödliga förbannelse och Voldemort själv besegrades istället. Först mördade Voldemort Harrys föräldrar.

Teorierna om vad som hände Redigera

Rubeus Hagrid berättar för Harry i Harry Potter och De Vises Sten, Kapitel 4 att det är ett stort mysterium det som hände. Han berättar att det verkade som om han bara försvann eller "gick upp i rök". Vissa sa tydligen att han dog men det tycker Hagrid är skitprat. Vissa andra sa att han fortfarande fanns där ute någonstans men det tror inte Hagrid heller. Vad Hagrid tror verkar vara vad de flesta tror, att Voldemort fortfarande finns någonstans ute i världen men att han hade förlorat sin kraft och var för svag för att fortsätta. Hagrid berättar också att det inte är någon som vet varför Harry tog kål på Voldemort, det är det som är det stora mysteriet.

Efterspel Redigera

Efter att Voldemort försvunnit så anlände Rubeus Hagrid på order av Albus Dumbledore för att hämta Harry och ta med sig honom till sin moster och morbrorPrivet Drive 4 i Little Whinging, Surrey. Firandet började genast då man fick reda på att Lord Voldemort försvunnit. Samtidigt så kom folk som varit på Voldemorts sida tillbaka till den goda sidan. Några vaknade upp ur någon slags dvala (Troligen imperiusförbannelsen).

Slumpartad wiki