FANDOM

Vernondursley1.jpg

Vernon Dursley i filmerna om Harry potter.

Vernon Dursley är en mugglare och är morbror till Harry Potter. Hans fru är Petunia Dursley och hans son är Dudley Dursley. Han är chef för en firm som tillverkar borrar, Grunnings. Han beskrivs i Harry Potter och De Vises Sten som "en stor, fläskig karl med nästan ingen hals, men däremot hade han en verkligt stor mustasch". Vernon gillar att klaga på saker. Några favorit ämnen att klaga på är folk på jobbet, kommunalpolitikerna, banken, motorcyklar och så klart Harry själv. Vernon kallar magi för "Farliga dumheter". I filmerna om Harry Potter spelas han av Richard Griffiths.

Innan första boken Redigera

Vad man vet om Vernons barndom är att han precis som sin son Dudley, gick på privatskolan Smeltings.

Första boken Redigera

Medans Harry är baby Redigera

Den enda gången man inte följer Harry Potters perspektiv i Harry Potter och De Vises Sten är i början av boken då man följer Vernons perspektiv i kapitlet Pojken som överlevde. Vernon är på väg till jobbet på Grunnings då han märker massa besyneligheter i samband med Firandet av pojken som överlevde. Han ser även Minerva Mcgonagall i kattform i hörnet till Privet Drive där hon sitter och läser en karta. På väg från bageriet på andra sidan gatan tillbaka till Grunnings så hör han några trollkarlar och häxor prata om Potters. Han undrar om det är sin frus syster de pratar om eftersom han även hör dem prata om "deras son, Harry". När han kommit hem från jobbet frågar han sin fru om Potters och ser även på nyheterna att det händer besyneligheter runt om i landet.

Dudleys födelsedag och framåt Redigera

Vernon är inte glad över att Harry måste följa med till djurparkenDudleys födelsedag. Han blir rasande då Harry nämner att han har drömt om en flygande Motorcykel när de åker i bilen på väg till djurparken. På djurparken så råkar Harry använda ofrivillig magi så att en orm går lös i Ormhuset och Vernon straffar Harry hårt. Vernon hävdar att det stoltaste ögonblicket i hans liv var när han såg Dudley stå klädd i sin nya skoluniform som han skulle ha på Smeltings. Vernon är den som försöker fly från breven från Hogwarts och hindra Harry från att få tag i dem. Han spikar bland annat för brevlådan och senare även för dörrarna så ingen kan komma ut. Han river sönder 3 brev och nästa dag bränner han 12 (på Privet Drive 4). Då det går över styr när 30-40 brev kommer in genom skorstenen i köket så beslutar han att familjen ska fly. De åker en hel dag i bilen tills de kommer fram till Railview Hotel i Cokeworth där de övernattar. Nästa morgon anländer 100 brev till hotellets reception som Vernon genast tar hand om.

"Pappa har visst blivit tokig va?" (Dudley Dursley till Petunia Dursley under flykten från breven.

Efter att ha checkat ut från Railview Hotel så åker de i bilen hela dagen tills Vernon stannar vid kusten. Han lämnar resten i bilen och går iväg. Han skaffar proviant bestående av Chips och bananer och träffar en man som lånar ut sin båt till honom. Vernon går tillbaka och hämtar de andra från bilen och tillsammans så far de ut på havet i båten och ner till slut en klippa långt ute i vattnet där ett fallfärdigt hus står. De övernattar där men då klockan slår midnatt så anländer Rubeus Hagrid som konfronterar Vernon och Petunia och får dem att avslöja sanningen för Harry. Vernon står på sig och säger att Harry inte alls ska gå på Hogwarts men efter att ha förolämpat rektorn för skolan så blir Hagrid vansinnig och förvandlar Vernons son, Dudley. Med en gris svans som sticker fram genom byxorna flyr Dudley in i det andra rummet med både Vernon och Petunia skrikandes efter sig.

Andra Namn Redigera

Vernon har blivit kallad för "Mugglare" av en total främmling ute på gatan (en Trollkarl).

"Pappa" av Dudley Dursley.

"Dursley" och "Stora tillgjorda sviskon" och "Stor Mugglare" av Rubeus Hagrid.

Slumpartad wiki