FANDOM

En Trollstav är det föremål som används av en trollkarl för att utöva magi. Trollstavar ser ut som tjocka, korta pinnar. Man får aldrig lika bra resultat med en annan persons trollstav. Det enda stället i Diagongränden som säljer trollstavar är Ollivanders som tillverkat dem enda sedan 382 f. Kr. Man säger att det är trollstaven som väljer trollkarlen.

Kända trollstavar Redigera

Se här istället för kända trollspön

Harry Potter

James Potter (Elva tum, Gjord av mahognyträ, Bra till förvandlingar, Böjlig)

Tom Dolder (Tretton tum, Gjord av idegransträ)

Rubeus Hagrid (Sexton tum, Gjord ekträ, Ganska Böjlig)

Varianter Redigera

Vad man vet säkert är att trollstavar kan vara allt ifrån sju tum till sexton tum långa. De kan vara böjliga eller objöjliga. En trollstav innehåller också en kärna och självaste staven är gjord av något slags träd. Stavar kan också vara speciellt bra på vissa saker som till exempel på förvandlingar eller på trollformler.

Träd Redigera

Pil

Mahogny

Idegran

Ek

Järnek

Bok

Lönn

Ebenholts

Kärnor Redigera

Enhörningshår

Fenixstjärtfjäder

Drakhjärtesträng

testralhår

Trollstavar i Harry Potter Redigera

Det Harry mest hade sett fram emot första gången han var i Diagongränden var att få köpa en trollstav. Han köpte den hos Ollivanders. När Harry höll i trollstaven kände han en "plötslig värme i fingrarna".

Hagrids trollstav bröts itu när han blev relegerad från Hogwarts men han sparade bitarna och stoppade in dom i ett paraply som han kan använda som trollstav istället utan att någon vet om det.

Slumpartad wiki