FANDOM

Rucklet på klippan är ett litet hus som ligger på en klippa långt ute i havet utanför Englands sydkust. Det beskrivs som "det eländigaste lilla ruckel man kan föreställa sig" och även "det förfallna huset". Det fanns springor i träväggarna och fönstren beskrivs som "smuttsiga". Harry och Dursleys sover över i rucklet natten till Juli 31 i första boken. De tar sig till den lilla ön i en båt som de får låna av en gammal man. Det var en storm den här kvällen som de vistades på klippan.

Insidan Redigera

Insidan av huset beskrivs som "hemskt" och att "det luktade fränt av tång". Det fanns två rum i rucklet och en tom och fuktig spis. Dudley fick sova på en maläten soffa med några mögliga filtar. Petunia och Vernon sov i en knölig säng i det andra rummet. Harry fick själv hitta en mjuk bit av golvet att ligga på med en tunn, trasig filt över sig.

Hagrid anländer Redigera

Exakt på tolvslaget till Juli 31 så knackar Rubeus Hagrid på dörren till rucklet med ett högt "BOM". Efter en stund så slår han till dörren med sådan kraft att den hoppar av gångjärnen och landar på golvet. Han går sedan in och lyfter upp dörren igen och sätter tillbaka den på dörren. Hagrid berättar här sanningen om Harrys förflutna, att han är en trollkarl och att hans föräldrar inte dog i någon bil olycka och att de är berömda precis som han själv. Sedan får Harry äntligen det brev som Dursleys försökt undanhålla från honom av Hagrid.

Slumpartad wiki