FANDOM

Quirrell.jpg

Quirrell i Stora salenHogwarts efter att ha släppt lös ett Troll.

Quirrell (Förnamn Quirinus) var lärareHogwarts i ämnet Försvar mot svartkonster under Harrys första år på skolan. Det var den första läraren som Harry träffade och det gjorde han redan på Den Läckande Kitteln på sin elfte födelsedag dagen innan sin avresa till Hogwarts. Han skakar Harrys hand och berättar att han också ska till Diagongränden för att köpa en ny bok om vampyrer. Quirrell låtsades stamma under sitt år som lärare på skolan.

Innan böckerna Redigera

Quirrell var okej medans han läste böcker och sådant men då han tog ledigt ett år för att få lite "direkterfarenheter" så stötte han på vampyrer i Svarta Skogen och var involverad i något otrevligt bråk med en häxa och har aldrig varit sig lik sen dess. Rubeus Hagrid berättar för Harry Potter att han är "Rädd för eleverna, rädd för sitt eget ämne".

Första boken Redigera

Quirrell nämns första gången i Kapitel 5 i första boken då han träffar Rubeus Hagrid och Harry PotterDen Läckande Kitteln i London, England. Han var där för att han skulle till Diagongränden och köpa en ny bok om vampyrer.

Andra Namn Redigera

"Stackars sate" av Rubeus Hagrid i Kapitel 5 i Bok 1. Hagrid kallar honom samtidigt för "väldigt begåvad".

Slumpartad wiki