FANDOM

Pojken som överlevde är det första kapitlet i boken Harry Potter och De Vises Sten. Kapitlet börjar på sida 11 och slutar på sida 29 (18 sidor).

Namnförklaring Redigera

"Pojken som överlevde" är självaste Harry Potter.

Handling Redigera

I det här kapitlet får vi först följa med Vernon Dursley dagen efter Harrys föräldrar mördats i sitt hem i Godric's Hollow. Han märker massa besynerliga saker i samband med Firandet av pojken som överlevde som en Katt som läser en Karta och blir rädd för att det har någonting att göra med sin frus syster att göra. Han hör nämligen några människor klädda i konstiga kläder viska upphetsat och hör enstaka ord som "Potter" och "Deras son... Harry". Han åker hem efter jobbet för att prata med sin fru om vad han hört men vågar inte säga något. Han ser på nyheterna på tv där det berättas om märkliga saker, ugglor som flyger omkring mitt på dagen och om stjärnskott runt om i landet. Han går sedan och lägger sig fortfarande tankspridd och berättelsen växlar till det som händer utanför hans sovrums fönster ute på gatan. Albus Dumbledore kommer gående och katten som satt still hela dagen förvandlas till en människa, Minerva Mcgonagall och Dumbledore och Mcgonagall pratar om ryktena som går runt om att Lily och James är döda och att deras enda son, Harry, överlevde och att Lord Voldemort är borta. Rubeus Hagrid kommer sedan på en flygande Motorcykel som han lånat av Sirius Black och lämnar baby Harry till Dumbledore som lägger honom vid tröskeln till Privet Drive 4 och stoppar in ett brev till familjen Dursley i Harrys filtar.

Slumpartad wiki