FANDOM

Nyckelväktaren är det fjärde kapitlet i Harry Potter och De Vises Sten. Det börjar på sidan 65 och slutar på sidan 81. (16 sidor)

Namnförklaring Redigera

"Nyckelväktaren" är Rubeus Hagrid. Han är nyckelväktare på Hogwarts. Detta är inte första gången Hagrid nämns även om han är med från början till slutet på detta kapitel och man kan säga att detta är "hans" kapitel. Han nämns även i Kapitel 1.

Handling Redigera

Kapitlet handlar enda från start till slut om när Rubeus Hagrid anländer till Rucklet på klippan och konfronterar Dursleys som ljugit för Harry hela hans liv. Hagrid berättar saningen om Harrys förflutna och om hans föräldrar och att han är en trollkarl och ska börja på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Dursleys erkänner att dom undanhållit allting och Petunia som är syster till Harrys mamma berättar om hur hennes familj fick reda på att Lily var en häxa och hur stolta de blev över att få reda på det. Hon berättade också om att Lily träffat sin manskolan och att de gift sig efteråt och fått Harry. En stund tror inte Harry på att han kan vara en trollkarl eftersom att han isåfall borde förvandlat sina släktingar till något hemskt då de behandlat honom så illa under hela hans uppväxt. Men då Hagrid frågar om han inte fått konstiga saker att hända när han varit upprörd eller arg så förstår han att han måste vara en trollkarl. kapitlet slutar med att Vernon förolämpar Hogwarts rektor och därmed kastar en förvandlingDudley som får en gris svans att sticka ut genom hans byxor.

Slumpartad wiki