FANDOM

Minervamcgonagall

Minerva Mcgonagall.

Minerva Mcgonagall är lärare i Förvandlingskonst, Elevhemsföreståndare för Gryffindor och biträdande rektor på Hogwarts. Hennes utseende beskrivs som "ganska strängt utseende som bar fyrkantiga glasögon med exakt samma form som markeringarna katten hade haft runt ögonen" och "hennes svarta hår var hopdraget i en hård knut". Det är hon som skriver och skickar ut de brev som ska till de nya elever som ska komma till skolan. I filmerna om Harry Potter så spelas Mcgonagall av Maggie Smith.

Innan första boken Redigera

Information kommer

Första boken Redigera

När Harry är en baby Redigera

Mcgonagall satt hela dagen i kattform vid hörnet av Privet Drive och väntade på Albus Dumbledore dagen efter att Harrys föräldrar mördats av Lord Voldemort. Hon vill få reda på om ryktena är sanna om att Lily Potter och James Potter är döda och att deras son Harry överlevde den dödliga förbannelsen som borde dödat honom och dörmed istället slagit tillbaka mot Voldemort och dödat honom själv. Då Dumbledore kom på kvällen frågade hon inte bara ut honom utan fick även se Harry då Rubeus Hagrid kom och lämnade honom till Dumbledore som sedan själv lämnade Harry vid tröskeln till Dursleys hus.

Harry anländer till Hogwarts och framåt Redigera

Information kommer

Animagus Redigera

Minerva är en Animagus och kan förvandla sig till en Katt. I Harry Potter och De Vises Sten beskrivs hon som "gul-strimmig" i kattform. Hon beskrivs senare också ha markeringar runt ögonen som katt.

Slumpartad wiki