FANDOM

Glaset som försvann är det andra kapitlet i boken Harry Potter och De Vises Sten. Kapitlet börjar på sida 31 och slutar på sida 45 (14 sidor).

Namnförklaring Redigera

Med "Glaset som försvann" menar författaren det glas som försvinner i Ormhuset på den Djurpark som Harry Potter, Dudley Dursley, Piers Polkiss, Vernon Dursley och Petunia Dursley går till. Dudley står och lutar sig mot glaset då det helt plötsligt försvinner (Harry utför okontrollerbar magi) och ormen flyr.

Handling Redigera

Tio år har gått sedan Harry lämnats av Albus Dumbledore, Minerva Mcgonagall och Rubeus Hagrid på tröskeln till Privet Drive 4. Det är Dudleys födelsedag och familjen Dursley ska åka till en djurpark med en av Dudleys vänner Piers Polkiss. Innan de ger sig av så ringer Mrs Figg (en granne) och säger att hon brutit benet och därmed inte kan ta hand om Harry medans de är borta. Det slutar med att Harry får följa med till djurparken efter starka protester från Dudley. Harry är jätte glad att få komma med. Han får äta glass två gånger på djurparken. Allt slutar inte som Harry hoppats på dock. Efter att ha pratat med en orm så råkar Harry släppa lös den inne i Ormhuset. Vernon blir rasande efteråt och ger Harry det längsta straff han någonsin fått.

Slumpartad wiki