FANDOM

En Födelsedag är det datum varje år som en person föddes på. Här nedan är en lista på kända födelse datum i Harry Potter och information om födelsedagar som beskrivits i böckerna.

Kända födelsedatum Redigera

Juli 31 Harry Potter

Dudleys födelsedag (Första boken) Redigera

Dudley Dursley fyllde år (En lördag) i den första boken så åkte han, Harry, Vernon, Petunia och en av Dudleys vänner Piers till djurparken. Dudley önskade sig en dator, en tv (fast han redan hade en) och en tävlingscykel. Det såg ut som om han hade fått allt då Harry såg på födelsedagspresenterna som låg i köket. Dudley får nästan ett raseriutbrott när han bara får 37 presenter trots att han fick 38 förra året. Petunia skyndar sig att säga att de ska köpa ytterligare två när det går ut senare så att det blir 39 totalt eftersom Dudley väntar sig få ett extra paket varje år. Dudley öppnar sedan sina presenter och får fram en tävlingscykel, en filmkamera, ett fjärrmanövrerat flygplan, 16 nya dataspel, en videobandspelare och ett guldarmbandsur. Dudley brukade varje födelsedag gå ut med sina föräldrar och en kompis för att gå på till exempel nöjesfält, bio och hamburgerbarer utan Harry. Harry brukade tvingas stanna hos en granne, Mrs Figg, men hon hade brytit benet så Harry fick följa med till djurparken endå till Dudleys förtvivlan. Dudleys födelsedag slutade dock inte som planerat efter att Harry råkat släppa lös en orm på Dudley och hans kompis. Dudley hade sönder sin nya filmkamera och sitt fjärrstyrda flygplan inte långt efter sin födelsedag. Han körde även på Mrs Figg då hon gick över Privet Drive på sina kryckor (eftersom hon brutit benet) med sin tävlingscykel.

Harrys födelsedag (Första boken) Redigera

Harry ligger på golvet på Rucklet på klippan under Dursleys flykt från breven från Hogwarts och räknar ner till sin födelsedag genom att kolla på Dudleys arm klocka. Exakt på tolvslaget (midnatt) så knackar det på dörren och Rubeus Hagrid kommer in i huset. Detta blir Harrys bästa födelsedag i hela sitt liv eftersom han får reda på att han är en trollkarl av Hagrid och att han ska börja på en trollkonst skola som heter Hogwarts. Efter att ha fått reda på sanningen om sig själv och sina föräldrar som Dursleys undanhållit från honom så far Harry iväg till London med Hagrid nästa morgon för att köpa hans skolsaker. De går till den berömda pubben, Den Läckande Kitteln som har en hemlig öppning till butiksgatan Diagongränden där fölk i trollkarlsvärlden köper sina saker. På Den Läckande Kitteln märker han bevis på vad Hagrid berättat tidigare om att han är berömd när folk inne på pubben vill skaka hans hand. Väl inne i Diagongränden så går Hagrid och Harry först till Gringotts trollkarls bank där de tar ut lite av de pengar som Harrys mamma och pappa har lämnat kvar åt honom. Sedan börjar Harry handla in sina saker. Först går han till Madam Malkins för att köpa en skol klädnad. Där träffar han Draco Malfoy som han pratar med en stund. Han märker genast att Malfoy inte är så speciellt trevlig och lämnar snabbt butiken med Hagrid för att fortsätta att handla.

Slumpartad wiki