FANDOM

Diagongränden är det femte kapitlet i Harry Potter och De Vises Sten som är den första boken i serien av böcker om unge Harry Potter, trollkarlen. Kapitlet börjar på sida 83 och slutar på sida 113. (30 sidor)

Namnförklaring Redigera

I det här kapitlet så besöker Harry Potter en plats som heter Diagongränden med Rubeus Hagrid. Diagongränden är en butiksgata gömd för mugglarna mitt i London.

Handling Redigera

Hela kapitlet utspelar sig under Harrys elfte födelsedag då han är i Diagongränden för första gången tillsammans med halvjätten Rubeus Hagrid. Innan kapitlet börjar har Hagrid precis anlänt till Rucklet på klippan för att hämta Harry och nu har de sovit några timmar och vaknat på samma ställe. Harry och Hagrid tar båten som Harry och Dursleys kom i och färdades iväg från den lilla ön till fastlandet där de tog ett tåg från närmaste stad för att ta sig till London där Diagongränden ligger. Väl framme i London så åker de Tunnelbana till den plats där den hemliga ingången till Diagongränden ligger, Den Läckande Kitteln. Den Läckande Kitteln är en berömd pubb även om den ser dyster och förfallen ut. Här märker Harry för första gången av sin berömelse på riktigt då alla inne på pubben vill skaka hand med honom. Efter en stund lyckas han och Hagrid ta sig vidare och in genom den hemliga ingången och in i Diagongränden där de genast ger sig av till trollkarls banken Gringotts för att ta ut pengar åt Harry som hans föräldrar lämnat efter åt honom. Efter en vild resa i en liten gruv vagn så har både Harry sina pengar och Hagrid ett paket innehållande De Vises Sten (Harry vet inte vad som finns i paketet) som han ska ge till Dumbledore med sig ut på butiksgatan. Harry går först och köper en klädnad hos Madam Malkins där han träffar Draco Malfoy för första gången fast Draco får aldrig reda på att han just pratat med den berömde Harry Potter. Efter att ha fortsatt att handla de saker som behövs så kommer Harry och Hagrid tillslut in på Ollivanders, den enda trollstavs butiken i Diagongränden. Harry får reda på att både hans pappa och mamma köpt sina trollstavar hos Mr Ollivander men även att deras mördare, Lord Voldemort gjort det. Efter att ha köpt sin trollstav så tar sig Harry och Hagrid till en tåg station där Harry hoppar på ett tåg som ska ta honom tillbaka till Little Whinging där han måste utstå ytterligare en hel månad hos Dursleys innan han får åka till Hogwarts med Hogwartsexpressen.

Slumpartad wiki