FANDOM

Diagongränden

Harry Potter och Rubeus Hagrid går nerför den slingrande gatan Juli 31 i första boken.

Diagongränden är en plats för trollkarlar och häxor att handla saker på. Den ligger i London, England. Man kan ta sig dit till exempel med Flampulver eller genom en hemlig gång som leder in från pubben Den Läckande Kitteln som ligger på en mugglar gata mitt i stan. När man kommer från Den Läckande Kitteln och in i Diagongränden så kommer man direkt ut på den långa kullerstensgatan. Den enda trollkarls banken i landet ligger även i Diagongränden, Gringotts som styrs utav svartalfer.

Butiker Redigera

Första gången Harry var där så såg han affärer som sålde "långa klädnader, affärer som sålde stjärnkikare och underliga silverinstrument som Harry aldrig hade sett förut, skyltfönster fyllda med högar av fladdermusmjältar och ålögon, vacklande staplar av böcker om trollkonst, fjäderpennor och pergamentrullar, flaskor med trolldrycker, månglober".

Ollivanders

Kittelbutik

Madam Malkins Klädnader För Alla Tillfällen

Apotekarbod

Quidditch Tillbehöver och Kvastar

Boklund och Alster

Eeylops Ugglemarknad

Diagongränden i Harry Potter böckerna Redigera

Harry Potter är i Diagongränden för första gången i Kapitel 5 i första boken tillsammans med Rubeus Hagrid.

Quirrell var i Diagongränden precis som Harry och Hagrid (Juli 31 i första boken) för att köpa en ny bok om vampyrer.

Se även Redigera

Svartvändargränden

Slumpartad wiki