FANDOM

Dumbledore1

Richard Harris spelade Dumbledore i de två första filmerna om Harry Potter.

Dumbledore2

Michael Gambon spelade Dumbledore i övriga filmer.

Albus Dumbledore är rektorHogwarts. Hans utseende beskrivs som "lång, mager och mycket gammal att döma av silvret i håret och skägget som båda var långa nog att stoppa ner i bältet". "Näsan var mycket lång och krokig, som om den hade blivit bruten minst två gånger".

Innan böckerna Redigera

Albus Dumbledore gick också på Hogwarts som elev en gång i tiden. Han kunde mycket väl blivit Trolldomsminister och Trolldomsministeriet ville ha honom som trolldomsminister men Dumbledore valde istället att stanna på Hogwarts och Cornelius Fudge fick istället jobbet som trolldomsminister.

Första boken Redigera

När Harry är en baby Redigera

I Harry Potter och De Vises Sten så visar Dumbledore sig först redan i första kapitlet. Han möter Rubeus Hagrid som han beordrat att hämta Harry och Minerva McgonagallPrivet Drive för att överlämna Harry Potter till sin morbror och moster efter att hans föräldrar blivit mördade av Lord Voldemort.

Harrys första dag på Hogwarts och framåt Redigera

Information kommer

Relationer Redigera

Till Harry Potter Redigera

Information kommer

Till Rubeus Hagrid Redigera

Hagrid och Dumbledore är mycket goda vänner och Dumbledore säger att han skulle anförtro sitt liv åt Hagrid. Då Hagrid blev relegerad från Hogwarts så lät Dumbledore honom vara kvar och jobba som skogsvaktare. Han låter också Hagrid utföra olika viktiga jobb åt honom som att hämta Harry Potter från Dursleys och att hämta De Vises Sten från Gringotts.

Till Cornelius Fudge Redigera

Fudge skickar ofta ugglor med brev till Dumbledore och frågar om råd.

Andra Namn Redigera

Rubeus Hagrid kallar Dumbledore för "den finaste rektorn som Hogwarts nånsin haft" och "en storartad man".

Minerva Mcgonagall kallar Dumbledore för "storsint".

"Stollig gammal tok" av Vernon Dursley.

Slumpartad wiki